Тема педагогічного досвіду:
Впровадження проектної діяльності учнів
на уроках із предмету «Технології»
Актуальність теми. Характерною рисою сьогодення є відкриття і використання різноманітних виробничих технологій. Нагальною потребою стає підвищення рівня технологічної культури та освіти підростаючого покоління його цілісний і гармонійний розвиток [ 4 ]. Відтак, змінюються традиційні підходи до змісту освіти, і зокрема при викладанні предмета «Технології» [6]. Адже, головна мета трудового навчання та технологій – формування технологічно грамотної особистості, підготовленої до життя і активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства.
Досягнення цієї мети забезпечується змістом трудового навчання, який розроблено відповідно до Державних стандартів освітньої галузі «Технології», у якій особлива увага приділяється практичній і творчій складовим навчальної діяльності. У державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів зростає роль уміння здобувати інформацію з різних джерел, засвоювати, поповнювати та оцінювати її, застосовувати способи пізнавальної і творчої діяльності. Між ступенями шкільної освіти забезпечується наступність і перспективність змісту та вимог щодо його засвоєння учнями. Для індивідуалізації та диференціації навчання, його профільності у старшій школі, запроваджено особистісно-орієнтовані педагогічні технології, формування соціальної, комунікативної, комп'ютерної та інших видів компетентності учнів [3].
На сьогоднішній день доцільною є розробка таких педагогічних технологій, які б дали змогу формувати творчу особистість, здатну вирішувати питання економічного, політичного та соціального розвитку держави.
Метод проектів виступає як системоутворюючий компонент педагогічних технологій і орієнтує на застосування актуалізованих знань та придбання нових для активного включення в проектну діяльність [ 4, с.222].
Він орієнтований на самостійну роботу учнів – індивідуальну, групову, парну, яку учні виконують протягом певного часу та органічно поєднується з груповим підходом до навчання і включає дослідницькі, пошукові, проблемні методи, творчі за своєю суттю [1].
Проектна технологія – це система навчально-пізнавальних прийомів, які дозволяють розв’язати певну проблему шляхом самостійних, колективних, інтегрованих дій учнів і обов’язкових презентацій результатів роботи.
Ця технологія передбачає систему взаємопов’язаних завдань, які виконують учні. Причому діяльність учнів має низку суттєвих ознак:
· самостійна робота;
· елементи дослідно-пошукової діяльності;
· інтерактивна взаємодія учасників проекту;
· наявність запланованого кінцевого результату у вигляді об’єкта проектування.
Та найбільш сильною складовою проектної технології є самостійна робота учня над проектом. Проектування починається з усвідомлення школярем мети, визначення проблеми, над якою він буде працювати. Далі здійснюється оформлення задуму, розробка організаційного плану, робота над цим планом, підведення підсумків і аналіз виконаної роботи у вигляді письмового звіту [7, с. 10,11].
Акцент у проектній діяльності учнів переноситься на розвиток творчого і критичного мислення, уміння працювати з інформаційними джерелами, різними видами проектно-технологічної документації; формування в учнів навичок проектної діяльності, уміння здійснювати аналіз та оцінку технологічних об'єктів, свідомо обирати ті чи інші технологічні процеси, трудові прийоми і технічні засоби. Таким чином, знання, уміння та навички, якими повинні оволодіти учні є передумовою для успішного вирішення ними задач проектно-технологічної діяльності.
Повноцінна пізнавальна діяльність школярів виступає головною умовою розвитку в них ініціативи, активної життєвої позиції, винахідливості й уміння самостійно поповнювати свої знання, орієнтуватися в стрімкому потоці інформації. Ці якості особистості є ні що інше, як ключові компетентності. Вони формуються у школяра тільки за умови систематичного включення його в самостійну пізнавальну діяльність, яка в процесі виконання ним особливого виду навчальних завдань - проектних робіт - набуває характеру проблемно-пошукової діяльності [5].
Прізвища теоретиків педагогічної науки, які досліджували дане питання
На основі всебічно вивчених та опрацьованих публікацій із проектно-технологічної діяльності я бачу, що науковці приділяють увагу питанням розвитку творчих здібностей школярів на уроках трудового навчання і технологій. Серед яких відмітимо: Коберник О.М., Терещук А.І., Вишневський В.П., Слюсаренко Н.В., Гаврилюк Г.М., Могилевська О.Б.
У відповідності до поставленої мети, об’єкта та предмета роботи, мною визначено наступні завдання:
здійснити теоретичний аналіз теми педагогічного досвіду: «Впровадження проектної діяльності учнів на уроках із предмету «Технології»;
розробити плани-конспекти уроків із технологій для учнів 10 кл. з теми «Технологія вишивання стрічками»;
розробити позакласний захід.
Хід діяльності.
Особистий досвід доводить, що найбільшу складність в учнів викликають підготовка й оформлення пояснювальної записки проекту, яка підпорядкована певним вимогам [2].
Працюючи над створенням пояснювальної записки, діти формують уміння як оформлювати її, так і працювати з конструкторсько-технологічною документацією, що є вагомим аспектом технологічної освіти школярів.
Тому детально розглянемо основні етапи реалізації творчого проекту й роботу учнів під час кожного з них.
Визначення завдань для виконання проекту
1. Організаційно-підготовчий етап:
1.1. Усвідомлення проблеми, яка спонукає до реалізації проекту;
1.2. Формулювання мети й завдань творчого проекту, визначення вимог до проектної моделі;
1.3. Проведення міні-маркетингового дослідження, спрямованого на вибір об’єкта проектування та доцільність його виготовлення;
1.4.Підготовка історико-технічної довідки про еволюцію об’єкта проектування;
1.5. Пошук і аналіз об’єктів-аналогів;
1.6. Мотивація вибору об’єкта проектування на основі проведених досліджень.
2. Конструкторський етап:
2.1. Виконання клаузули об’єкта проектування.
2.2. Опис зовнішнього вигляду та конструкції проектної моделі;
2.3. Розробка конструкторсько-технологічної документації, необхідної для виготовлення обраного виробу;
2.4. Добір необхідних матеріалів, інструментів та обладнання для виготовлення виробу;
2.5. Економічне обґрунтування доцільності виготовлення запланованого виробу.
3. Технологічний етап:
3.1. Виготовлення обраного об’єкта проектування.
4. Заключно- презентаційний етап:
4.1. Економічні розрахунки й екологічна експертиза виготовленого виробу;
4.2. Обґрунтування творчої форми презентації проекту та його реклама.
4.3 Висновки (підведення підсумків і аналіз виконаної роботи).
Зупинимося на найважливіших моментах діяльності вчителя та учнів на кожному з етапів проектування, які доцільно виносити в зміст пояснювальної записку творчого проекту.
1. Організаційно-підготовчий етап:
1.1. Усвідомлення проблеми, яка спонукає до реалізації проекту
Доцільно починати роботу з усвідомлення учнями проблемної сфери, яка спонукатиме їх до активної проектної діяльності. Оформлюючи результати пошуку, учням необхідно стисло й мотивовано описати саме ту проблему, яка є реальною в їхньому житті, та як саме виконання творчого проекту сприятиме її вирішенню.
1.2. Формулювання мети й завдань творчого проекту, визначення вимог до проектної моделі
Мета проекту повинна бути конкретною, посильною для виконання учнем, тобто такою, яку учні в змозі досягти на момент закінчення роботи над проектом. Від того, наскільки для учня буде важливою мета діяльності для проектом, залежить кінцевий результат.
Завдання проектної роботи визначають відповідно до змісту основних етапів проектування, вони можуть бути пов’язаними з роботою із різноманітними інформаційними джерелами, проведенням міні-маркетингових досліджень, підготовкою історичної довідки про еволюцію об’єкта проектування, аналізуванням об’єктів-аналогів, розробкою конструкторсько-технологічної документації, підбором необхідних матеріалів, інструментів і обладнання та виготовленням проектованого виробу, виконанням потрібних економічних розрахунків, створенням реклами творчого проекту.
Розробка вимог до проектної моделі буде нерозривно пов’язана із проблемою, що спонукатиме дітей виконувати проект. Визначення проблеми стимулюватиме учнів якомога краще проектувати, а потім і виготовляти виріб. Серед найбільш універсальних вимог виділяю такі: естетичність, оригінальність конструкції, зручність у використанні, практичність, функціональність, якість технологічної обробки, економічність, конкурентоспроможність моделі.
1.3. Проведення міні-маркетингового дослідження, спрямованого на вибір об’єкта проектування та доцільність його виготовлення
Мета проведення маркетингових досліджень полягає в зібранні потрібної інформації та використанні її під час створення. Доцільності виконання проекту з точки зору економії матеріалів. У ході роботи над творчим проектом необхідно здійснювати елементарні міні-маркетингові дослідження, які б визначили, що виріб матиме свого споживача, а також учити учнів знаходити оптимальні варіанти проектних конструкцій з мінімальними матеріальними затратами, наділеними при цьому рядом переваг.
Коло проведення міні-маркетингових досліджень достатньо широке. Серед найбільш розповсюджених щодо вибору об’єкта проектування є: спостереження, опитування, анкетування, інтерв’ю. необхідно отримані результати оформлювати в пояснювальній записці, що надаватиме змогу проектанту переконатись у необхідності та доцільності створення певного виробу.
1.4.Підготовка історико-технічної довідки про еволюцію об’єкта проектування
Готуючи історичну довідку про еволюцію об’єкта проектування, учневі необхідно звертати увагу на історичні передумови його виникнення, які саме фактори спонукали суспільство до створення аналогічних виробів; із яких матеріалів раніше виготовляли подібні роботи та які технології обробки при цьому застосовували.
1.5. Пошук і аналіз об’єктів-аналогів
Користуючись книгами, журналами, мережею Інтернет, учні остаточно знаходять об’єкти-аналоги, на основі яких їм потрібно сконструювати модель власного виробу. Для цього достатньо відібрати 3-5 аналогів, які найбільше підходять та стануть прототипами власного проектного виробу.
1.6. Мотивація вибору об’єкта проектування на основі проведених досліджень
Необхідно дуже коротко підсумувати виконану роботу на першому етапі проекту, занотувавши при цьому необхідні тези, які допоможуть учневі рухатися далі.
2. Конструкторський етап:
2.1. Виконання клаузули об’єкта проектування
На цьому етапі учень має розпочинати роботу із виконання графічної композиції. За допомогою вже відомих методів проектування необхідно створити образ майбутнього виробу.
2.2. Опис зовнішнього вигляду та конструкції проектної моделі
Опис зовнішнього вигляду й конструкції проектної моделі надає учневі змогу, дивлячись на клаузулу, проаналізувати конструкцію майбутньої моделі, визначитись із назвою виробу, обрати необхідні конструкційні матеріали, форму та орієнтовані розміри, види з’єднань деталей і технологію їх обробки, види оздоблення.
2.3. Розробка конструкторсько-технологічної документації, необхідної для виготовлення обраного виробу
Оформлюючи в пояснювальній записці конструкторсько-технологічну документацію, варто максимально точно дотримуватися нормативних вимог, намагатися не допускати помилок під час складання креслень, охайно виконувати графічні зображення.
2.4. Добір необхідних матеріалів, інструментів та обладнання для виготовлення виробу
Підбираючи необхідні матеріали, інструменти й обладнання для роботи, треба зосередити увагу учнів на переваги та експлуатаційні властивості саме тих конструкційні матеріали, які підкреслюють дизайн, конструкцію, оздоблення проектної моделі. Інструменти та обладнання мають бути сучасними.
2.5. Економічне обґрунтування доцільності виготовлення запланованого виробу
Під час економічних розрахунків визначають доцільність реалізації проекту: економії коштів, енергоресурсів, оплату праці під час виготовлення виробу. А також треба звертати увагу учнів на те, яким вийде проект у цілому – прибутковим чи збитковим.
3. Технологічний етап:
3.1. Виготовлення обраного об’єкта проектування
Під час роботи на цьому етапі учням слід опрацювати технологічну послідовність виготовлення проектних виробів, схеми, технологічну карту, та як результат – створити власний виріб.
4. Заключно-презентаційний етап:
4.1. Економічні розрахунки й екологічна експертиза виготовленого виробу
Економічна оцінка передбачає та націлює учнів у подальшій життєдіяльності на економну витрату матеріалів, дбайливе ставлення до інструментів та обладнання. Також діти набувають навичок із визначення собівартості виробів та розрахунку їх рентабельності. Пояснюється учням, що від рівня собівартості виробів залежить діяльність підприємства в умовах ринкової економіки.
Проводячи екологічну експертизу виготовленого виробу, приділяю увагу вихованню екологічної культури учнів. Тому що, низький рівень екологічної свідомості суспільства призвів до того, що це завдало значної шкоди довкіллю України.
4.2. Обґрунтування творчої форми презентації проекту та його реклама
Під час заключного етапу проектування, учні мають змогу самостійно підбити підсумки роботи над проектом та підготуватися до його захисту.
4.3 Висновки (підведення підсумків і аналіз виконаної роботи)
Учні повинні підготуватися до презентації проекту. У висновках доцільно зазначити, що отримали діти від роботи на проектом, які їхні власні здобутки, чи досягли поставленої мети на початку проекту.
Вдало виконаний творчий проект, залежить від багатьох чинників. Тому я на уроках трудового навчання та технологій використовую етапи реалізації творчого проекту для того, щоб сприяти всебічному розвитку учня. У 2013 році моя команда у складі Гальчинська Маріам та Гуглій Анастасія приймали участь у міському конкурсі «Технологія конструювання та моделювання одягу» та зайняли ІІІ місце. У розділі «конструктор-модельєр» Гуглій Анастасія посіла І місце. А в номінації «За оригінальне виконання творчого завдання» - призер міського конкурсу.
Рівень успішності учнів із трудового навчання та технологій у Херсонському Таврійському ліцеї мистецтв
Список використаних джерел
3. ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ базової і повної середньої освіти. ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 р. N 24. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/often-requested/state-standards/. – Назва з екрана.
4. Коберник О.М., Сидоренко В.К. Концепція технологічної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів // Трудова підготовка в закладах освіти. – К.: Педагогічна преса, 2010. - №6. – с. – 3-12 .
5. Кошарська Л.Л., Проектна діяльність в умовах спецшколи – інтернату [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uadocs.exdat.com/docs/index-202606.html. – Назва з екрана
6. НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА. За загальною редакцією В.М. Мадзігон Трудове навчання. 5-9 класи. Нова редакція. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист від 27.08.10 № 1/11-8205) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/general-secondary-education/educational_programs/1349869429/. – Назва з екрана.
7. Терещук А.І. Методика організації проектної діяльності старшокласників з технологій: метод. посіб. для вчителів, навч. прогр., варіат. модулі / А. І. Терещук, С. М. Дятленко. – К.: Літера ЛТД, 2010. – 128 с.