План – конспект уроку №15
Тема уроку: Матеріали та інструменти для вишивання стрічками
Дата:
Клас:10
Мета:
Навчальна
- ознайомлення учнів з матеріалами та інструменти для вишивання стрічками;
- засвоєння знань учнями з теми «Матеріали та інструменти для вишивання стрічками».
Розвивальна
- розвиток здібностей до творчості;
- розвиток творчого мислення;
- розвиток абстрактного мислення;
- розвиток наочно – образного мислення, просторової уяви;
- розвиток концентрації уваги, пам’яті учнів.
Виховна
- виховання працелюбності;
- виховання організованості, раціональності, практичності;
- бережного ставлення до інструментів та матеріалів.
Профорієнтаційна
- формування інтересу до праці;
- ознайомлення з професією «Вишивальниця».
Завдання уроку:
- ознайомити учнів з матеріалами та інструментами для вишивання стрічками;
- розвивати наочно – образне мислення та просторову уяву;
- формувати інтерес до праці.
Об’єкт праці:
- відпрацювання прийомів втягування стрічки в голку.
Методи:
- при викладанні нового матеріалу – розповідь, бесіда з поясненням, демонстрація;
- у практичній роботі – вправи, застосування знань на практиці, мозковий штурм, практична робота, спостереження, особистий показ, обхід учнів, інструктаж;
- заключна частина уроку – усне опитування, діалог, самоконтроль, зауваження.
Обладнання та інструменти:
- набір інструментів;
- тканина та стрічки.
Наочні посібники, ТЗН та додатковий матеріал:
- плакати;
- малюнки на дошці;
- натуральні об’єкти;
- ТЗН (відеотехніка, комп’ютер);
- дидактичні матеріали (каталоги, технологічні карти виготовлення виробів, комплект слайдів).
Міжпредметні зв’язки:
- художня культура.
Тип уроку:
- комбінований урок.
Час: 45 хв.
Хід уроку:
Організаційний момент (1 хв.)
Привітання учнів, перевірка присутніх, перевірка готовності учнів та майстерні до уроку.
(Створення позитивного емоційного настрою вчителем)
«Дзвоник пролунав веселий
Дружно всіх він кличе в клас.
Цікаві дії на уроці
Пропоную я для вас.
Станьте струнко, схаменіться,
Одне одному всміхніться.
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку».
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (5 хв.)
Учні виступають з доповідями на тему «Розвиток техніки вишивки стрічками на Україні».
(Під час виступу учнів на дошку проектуються слайди з зображенням виробів вишитих або оздоблених технікою «Вишивка стрічками»)
Мотивація уроку (2 хв.)
(Під час розповіді вчителя на дошку проектуються слайди з зображенням готових виробів вишитих або оздоблених технікою «Вишивка стрічками»)
Художня вишивка - один з традиційних і самобутніх гілок українського народного декоративного мистецтва. Цей вид рукоділля змінювався і вдосконалювався паралельно історичним етапам розвитку людства, відображав прогрес культури.
Для вишивання стрічкою сьогодні без зайвих зусиль можна придбати все необхідне - в магазинах широкий вибір стрічки усіх кольорів і фактур, а замість канви підійде будь-яка тканина. Ця вишивка не потребує складних пристосувань і великих витрат. До того ж тут використовуються звичайні і всім відомі прийоми вишивки. Особливість вишивки стрічкою полягає в тому, що вона надає візерунку об'ємність. За рахунок того, що стрічка набагато ширша ниток, вишивка не займає багато часу, а результат виправдає ваші очікування.
Для того щоб і у нас отримувались такі роботи необхідно розглянути таку тему, як « Матеріали та інструменти для вишивання стрічками».
Повідомлення теоретичного матеріалу (15 хв.)
(Під час розповіді вчитель демонструє матеріали та інструменти. Також розповідь супроводжується показом слайдів на дошці. Учні записують у зошит.)
Щоб почати вишивати, необхідно мати набір певних матеріалів та інструментів. А саме це тканина, нитки, голки, п’яльця, ножиці, наперсток. Нижче опишемо ті матеріали та інструменти, які є найбільш необхідними для вишивання.
Тканина для вишивання
Для вишивання необхідно вибирати світлу тканину (білу, блакитну, жовту) полотняного переплетення, так яка при виконанні багатьох видів швів доводиться лічити нитки та тканині. Можна використовувати канву, льняну тканину, тканину з льону з лавсаном, домоткане полотно або іншу тканину з розрідженою структурою:
льняна тканина
льон з лавсаном
домоткане полотно
канва
Нитки
Нитки для вишивання можуть бути різними. Вони можуть бути синтетичними, штапельними, шовковими, шерстяними, котушковими, муліне та іншими.
Перед тим як почати вишивати, необхідно перевірити міцність та якість куплених ниток, особливо якщо вони мають яскраві кольори. Так, щоб перевірити якість пофарбування ниток, необхідно покласти нитку в гарячу воду. Якщо вода забарвлюється у колір ниток, то це є неякісні нитки і вони линяють. Тому ці нитки, що линяють перед вишиванням необхідно протягом 5 хвилин прокип’ятити в розчині води з оцтом (1 столова ложка оцту на склянку води), а потім прополоскати їх (до чистої води).
Стрічки
Для вишивки стрічками можна використовувати шовкові стрічки та стрічки з органзи, мереживні та атласні стрічки, тасьму. Шовкові стрічки можна вільно придбати в магазинах, їх є п'ять видів і приблизно двісті забарвлень. Існують стрічки для вишивки шириною від 3 мм до 12 мм, і з величезною палітрою кольорів і відтінків. Зазвичай для вишивки використовують вузьку стрічку, адже вона підходить практично для всіх тканин. При покупці стрічок зверніть увагу на кромку або ущільнення по краях. Якщо кромка є, то ця стрічка вищої якості, а якщо ні, то це декоративна стрічка.
Голки
За величиною і розмірами голки бувають різні. Нам треба так підібрати голку, щоб по ширині стрічка вільно проходила у вушко або відповідала ширині вушка. Якщо ширина стрічки 3 мм, використовуємо голку номер 24. Якщо стрічка ширше дванадцяти, дев'яти або семи міліметрів, то необхідно використовувати голку номерів від 22 до 18. У вишиванні номер розміру голки інший, ніж при звичайному шитті, - чим величина номера більша, тим вона менша. Рекомендується відразу купити набір голок для того, щоб вони згодом стали в нагоді вам в подальшій роботі для інших творчих робіт.
Ножиці
Для вишивання необхідно мати великі та маленькі ножиці. Маленькі ножиці з гострими кінцями використовуються для підрізання ниток та стрічок. А великими ножицями розрізають тканину.
П’яльці
П’яльці – це інструмент у вигляді чотирикутної або округленої рамки, з допомогою якої тримають тканину натягнутою й уникають стягування узору, який вишивається. Вишивка в п’яльці щільно натягується, але важливо уникати зморшок і деформації тканини. Вишивання в п’яльцях завжди є більш тривалим процесом.
Круглі п'яльці
Прямокутні п'яльці
Лінійка
З допомогою лінійки визначають місце розташування узору чи зразка вишивки. Також з допомогою лінійки можна робити розмітку тканини та вимірювати елементи вишивки.
Наперсток
Бажано використовувати наперсток при вишиванні. Його слід надягати на середній палець правої руки. Необхідно вибрати такий наперсток, щоб він щільно прилягав до пальця.
Лампа
Вишивати необхідно при хорошому освітленні, краще вдень. По можливості, влаштовуйтеся зліва і трохи боком від джерела світла (якщо ви не лівша). Якщо освітлення не достатньо, то необхідно використовувати лампу.
Вступний інструктаж (2 хв.)
- Вчитель пояснює, учням які вони будуть виконувати тренувальні прийоми;
- особисто показує прийоми виконання, інструктує про порядок виготовлення роботи;
- по ходу демонструє зразки;
- звертає увагу на дотримання учнями правил безпечної праці.
Практична робота (8 хв.)
Добір голок і ниток
(Учні виконують практичну роботу індивідуально. Практична робота супроводжується показом слайдів на дошці. )
Інструкційна карта:
- Беремо голку з довжиною вушка 2-3 мм, та стрічку шириною 2-3 мм.
- Підрізаємо стрічку під кутом 45°
- Гострим кутом вставляємо стрічку у вушко голки.
- Відступаємо від краю стрічки 8-10 мм проколюємо його цією ж голкою та затягуємо. Таким чином ми фіксуємо голку у стрічці.
- На кінці стрічки можна зав’язати вузлик або загнути кінчик стрічки і голкою проткнути його, протягуючи голку зі стрічкою. Таким чином ми зафіксуємо початок стібка.
Поточний інструктаж:
- перевіряє, чи всі учні приступили до роботи (при необхідності, окремим учням проводе повторний інструктаж);
- звертає увагу на правильність організації робочого місця учнями;
- контролює правильність виконання трудових прийомів та операцій, дотримання норм часу;
- звертає увагу на вихідну робочу позицію, контролюю захват учнями інструментів і матеріалів, перевіряю правильність рухових дій;
- перевіряє дотримання учнями правил безпечної праці;
- перевіряє обсяг виконаної роботи.
Заключний інструктаж (3хв.)
- Приймає в учнів виконану роботу;
- звертає увагу на якість виконаних об’єктів праці;
- демонструє учням найкращі вироби, а потім представляю вироби з дефектами, пояснюю причини їх виникнення і способи усунення.
Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу (5 хв.)
(Закріплення проводиться за допомогою розв’язання кросворду.
Розв̓язавши кросворд учні побачать у середньому вертикальному стовпчику назву предмета, за допомогою якого здійснюють такий вид вишивання. )
Питання:
Слугує для захисту пальця від проколювання. (Наперсток)
Конструкційний матеріал для виготовлення виробу. (Тканина)
Як називаються волокна тваринного і рослинного походження. (Натуральні)
За допомогою якого інструменту розрізають тканину, нитки і т. д. (Ножиці)
Який предмет можна оздобити на уроці. (Хусточка)
Інструмент, що слугує для проколювання та зшивання тканини. (Голка)
Матеріал за допомогою якого фіксують різні тканини. (Нитки)
Підведення підсумків уроку (3 хв.)
- Повідомляє і пояснює отримані учнями оцінки за урок.
- Методом рефлексії аналізує з учнями рівень досягнення поставлених на уроці завдань (чому навчилися, що засвоїли).
Домашнє завдання (1 хв.)
Об'єднати учнів у домашні групи за темами:
- шов «вперед голку»;
- центральний стрічковий стібок;
- центральний стрічковий стібок з перекрутом;
- шов «петля з прикрепом»;
- шов «французький вузлик».
Принести тканину, голки, нитки, ножиці, форму.