Неділя, 19.05.2024, 04:16
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Трудове навчання

Доповідь

 Система роботи педагогічного колективу з розвитку розумових здібностей учнів, формування в них високої пізнавальної культури

 

   Сучасні тенденції розвитку України зумовили пріоритетний характер освіти як провідної перетворювальної ланки демократизації суспільства. Перед школою постала низка якісно нових проблем, у тому числі – виховання духовно багатого, інтелектуально розвиненого покоління, збереження й реалізація потенціалу освіти на рівні розвинених країн, а також максимальне задоволення потреб та інтересів школярів, педагогів, формування, розвиток та збереження неповторної індивідуальності як найвищої соціальної цінності.

   Сьогодні сфера освіти розвивається як сфера споживання в той час, коли вона повинна стати соціальним інститутом сприяння розвитку особистості до її власних потреб.

   Учителі та учні, що включилися у пошукову діяльність, переважно прагнуть отримати задоволення від процесу пошуку та його результатів, адже пошукова діяльність носить творчий характер, у ній створюється щось принципово нове.

   Сьогодні перед учителем постають такі освітні завдання, які на звичайному уроці вирішити важко. Наприклад, спільна діяльність учнів, робота в команді на загальний результат - таких умінь вимагає життя. У проектній роботі учням набагато легше відпрацьовувати ключові навички, починаючи з постановки проблеми, пошуку, збирання, обробки й презентації інформації, планування роботи. Під час роботи над проектом ці компетенції розвиваються природно, а під час традиційного уроку - штучно. Проектний метод має багато переваг перед традиційними, оскільки, працюючи над проектами, учні діють не шаблонне, а знаходять власний шлях розв'язування задачі, вчаться користуватися різними джерелами інформації, аналізувати отриману інформацію, відбирати найкорисніше, що допоможе вирішити проблему. Підготовка до захисту готового проекту вимагає відпрацювання уміння представити отримані результати в такій формі, щоб вони були зрозумілі й цікаві слухачам. Таким чином, робота з проектної системи вирішує багато педагогічних задач: створення позитивної мотивації в процесі навчання (забезпечується інтересом до обраної теми проекту, можливістю спробувати свої сили в самостійній творчій роботі, продемонструвати отримані результати перед компетентною аудиторією); формування навичок розумової праці, узагальнених інтелектуальних умінь у процесі пошуку джерел інформації з обраної теми, формулювання результатів і висновків; вироблення прийомів колективної праці (над проектом звичайно працює група учнів, у процесі цієї праці краще виявляються їхні індиві­дуальні схильності, особливості мислення і та роль, яку вони можуть найуспішніше виконувати в ході дослідження: «генератор ідей», «критик», «виконавець» і т.п.); оволодіння письмовим і усним мовленням, оскільки результати роботи над проектом представляються у вигляді тексту, а проект захищається в усній формі перед аудиторією. Під час оформлення проекту учні можуть найповніше виявити свої здібності, що при звичайному контролі знань залишаються прихованими від педагога й однокласників. Робота над проектами в багатьох випадках змушує користуватися результатами із суміжних областей знань, що органічно сприяє інтеграції навчальних предметів. Наведені вище аргументи на користь проектного методу далеко не всі, але вже перерахованого досить, щоб зрозуміти, наскільки цей метод перспективний. Однак застосування такого могутнього засобу – справа непроста, можуть виникнути складності з тим, як виконати програму з предмета, як урахувати ступінь участі в роботі кожного члена творчого колективу (при виконанні проектів групою учнів). 

   Проектна технологія – це система навчально-пізнавальних прийомів, які дозволяють розв’язати певну проблему шляхом самостійних, колективних, інтегрованих дій учнів і обов’язкових презентацій результатів роботи. 

   Ця технологія передбачає систему взаємопов’язаних завдань, які виконують учні. Причому діяльність учнів має низку суттєвих ознак:

  • самостійна робота;
  • елементи дослідно-пошукової діяльності;
  • інтерактивна взаємодія учасників проекту;
  • наявність запланованого кінцевого результату у вигляді об’єкта проектування.